Terry Pratchett – Mort (Discworld 4)

„Mort” mi se pare deocamdată cea mai cinică şi implicit cea mai reuşită carte a lui Pratchett, din cele care alcătuiesc universul Lumii Disc. O să vă anunţ când mi se va schimba opinia. Nu ştiu, poate că gândul la autorul care face documentare despre eutanasiere, combinat cu personajul „Moartea” şi acolitul ei „Mort” e o idee care nu se poate să te lase „rece”. Când vorbeşti despre moarte, nu poţi fii „rece ca mortu’”.

V-am spus la cronica despre „Lumina fantastică” faptul că Partchett e apreciat de englezi pentru că a făcut în secolul XX ce făceau românii cu o sută de ani înainte ca el să se nască: autoironia basmului. În sfârşit, putem spune că suntem şi noi originali în ceva, dar nu suntem în stare să ne autopromovăm. „Mort” e scris prin 1987, iar „Ivan Turbincă” în 1880, şi să nu îndrazniţi să-mi spuneţi că poveştile nu seamănă, că zău mă enervez. Ba „Ivan Turbincă” mi se pare şi mai cinic, pentru că nu are un happy-end.

V-am spus de nenumărate ori că aştept ca, aşa cum americanii fac filme despre „Light fantastic”, să ieşim şi noi din zona erogenă a realismului postcomunist, şi să ne promovăm mai cu înţelepciune adevăratele valori culturale.

Ştiu… or să-mi crească urechi de măgar aşteptând.

2 comentarii

  1. spune-mi si mie, pls, de unde ai facut rost de „mort” in romana (sau l-ai citit in original?); de ani buni caut „mort” si „copilul minune”, dar nu le gasesc nicaieri…

  2. Deocamdata am citit Pratchett numai în engleză, şi celor care ştiu măcar o boabă de engleză le recomand să facă la fel. Nu e vorba de a fi mai „cool”, ci de a te bucura de textul în sine, plin de jocuri lingvistice fabuloase. Pratchett are o engleză curată, intraductibilă. Fantasy-urile lui nu sunt ca cele ale lui Tolkien sau ale lui R.R. Martin. Pentru el limbajul e mai important decât acţiunea, pentru că oferă prin limbaj valoare acţiunii.
    Cât despre traduceri, nu pot să-ţi zic mare lucru. Titlurile oficiale în română le găsesc pe net. Dacă mai sunt pe stoc cărţile, nu ştiu să-ţi zic.

Comentariile nu sunt permise.