Paraziţii – Valoarea unei vieţi – analiză literar stilistică

În cele ce urmează vom analiza stilistico-literar melodia „Valoarea unei vieţi” semnată „Paraziţii” – o versiune modernă urbano-vugarizată a Ecleziastului, ritmată de sunete hip-hop.

 La la la… La la la la la la la la la… La la la la la la la la la la… La la la la la la la la…

Cântecul începe în mod sugestiv cu un „la-la” însoţit pe fundal de un râgâit, ceea ce ne demonstrează faptul că ceea ce urmează să ascultăm este o melodie veselă, despre diferite lucruri preponderent haioase. Acest „la-la” are totodată rostul de a persifla doiniţele de jale ale poporului român, împreună cu alte melodii siropoase – un laitmotiv al trupei Paraziţii dezvoltat în numeroase melodii compuse de aceştia.

Poţi să faci infarct in timp ce te caci
E primul gând cu care cred că n-ai putea sa te`mpaci

Gândul morţii asociat cu starea de cufureală este într-adevăr neplăcut. Dar faptul că post-mortem ai şansa de a te gândi asupra sinelui demască faptul că autorul crede în viaţa de după moarte. Mda… este un homo religiosus.

Treci in nefiinţă când duci gunoiul
Deci mă risc zi de zi (Când`m-auzi… palpa-mi-ai coiu!)

Observăm că autorul duce zilnic gunoiul. Ceea ce denotă că e un „Fabricant de gunoi”., deci are o viaţă socială fructuoasă. Ştiu de exemplu că un om produce zilnic aproape 1,5 kg de gunoi, majoritatea fiind hârtie, deci acest fapt acestă calitatea poetică şi creativă a autorului. Deasemenea, are şi o viaţă sexuală activă, drept pentru care vrea să-i fie palpat coiu’ probabil epuizat de la atâta împerechere.

Munceşti o viată, tragi ca hamalul frate
Şi poti să mori în timp ce-mi spui că n`am dreptate!

Nu este aşadar exclusă posibilitatea morţii în chiar clipa în care asculţi melodia, şi îi conteşti conţinutul. Munca nu este o modalitate de a înşela moartea.

Cazi de pe scaun când pui globuri in pom,
(Cât pula mea ziceai că valorează o viata de om??)

O nouă posibilitate de moarte: în timp ce ornezi pomul de Crăciun. Dar autorul nu e mulţumit de propria sa imaginaţie, aşa că va continua autocriticându-se:

E de căcat, da! Nu e cea mai naşpa treaba
Cel mai de căcat e să mori cand ti-o iei la labă.

Iată o situaţie de care e mândru că şi-a imaginat-o!

Cu 7 plase în mână, accidentat de dric.
Te poţi gândi post-mortem: că n-ai insemnat nimic!

Aici situaţia este uşor neclară, şi plină de simboluri: omul care moare a venit de la piaţă, sau şi-a dat-o pe labă când a venit de la piaţă, şi a rămas aşa cu plasele în mână? Din nou autorul este religiosus: eroul său se va gândi post-mortem că nu a „însemnat” nimic. Cuvântul „însemnat” poate avea dublu sens: atât de „a valora” cât şi de „a marca teritoriul” cu rezultatul labei probabil. 

Poţi să mori pe scenă când bagi ca adevaratu`
Şi toţi sa strige distratzi: „A leşinat căcatu`!!

Autorul nu exclude aşadar posibilitatea propriei sale morţi inopinante.

Cazi lat in timp ce te-nchini
Şi de ridici „fâl-fâl” la cer slobozit de pinguin.

Aici, folosind o onomatopee vizuală, autorul aminteşte că moartea îi poate lovi chiar şi pe cei religioşi…

Poţi să mori când caştigi la loto
Fara să laşi un motto
Lasă-ne poza de adio in aparatul foto!

Rapiditatea morţii îi poate lovi chiar şi pe cei ce urmează să fie bogaţi, iar deloc hiperbolizarea vitezei este redată de faptul că se poate întâmpla să nu apuci să spui nici o vorbă înţeleaptă înainte de a-ţi da duhu’.

Cazi cu liftu`, sau sari cu rabla in copaci
Şi ajungi la domiciliu în 4 pungi şi 7 saci.
Cu numarul zilelor libere la zero redus

Mori in pârnaie cu pula-n cur, dezlegând rebus.

Problema la acest vers este următoarea: condamnatul nu este deranjat de faptul că e violat: e atât de relaxat încât îşi permite să dezlege un rebus.

Poţi să mori de plictiseala cand iţi numeri banii, (concluzie: plictiseala ucide!)
Sau sa cazi mort în cort lânga palat, ca ţiganii. (concluzie: palatele ucid la fel de uşor ca şi corturile!)
Renuntand forţat, la ultimul sarut…
Unii pleaca dintre noi cu piftia-n gât…(SALUT!!!)

Practic, orice obiect poate provoca moartea, chiar şi inofensiva piftie…

REFRENUL:
Calculăm că-n viaţă mai mult ne chinuim
(O, da ne chinuim la încă o cană de vin)
Valoarea unei vieţi de om momentan n-o ştim
(Întrebaţi filozofii, noi nu vrem să ne gandim!)

Poetul se arată mândru de faptul că nu îşi pierde timpul filosofând asupra sensului vieţii, preferând ca puţinul timp pe care îl are să şi-l petreacă distrându-se. Singurul chin momentan acceptat este o cană de vin, iar grija întrebărilor o lasă celor de teapa lui Kant. (trebuia să scriu „ţeapa” lui Kant?)

Poţi să mori pe masa de operatie, sau in staţie
Sau fiind femeie poti să mori făcând felaţie

…mda… posibilitatea de a te îneca involuntar cu o pulă e direct proporţională cu mărimea pulii şi invers proporţională cu prostia muierii.

Poti sa nu faci nimic greşit…ba!…fără măsură
Oricum te vede Dumnezeu… (Şi te fute`n gura!)

Practic, este unanim aprobat faptul că puterae divină este singura responsabilă de ceea ce ţi se întâmplă: să fie asta o reminiscenţă a singurei veridicităţi din stoicimului mioritic românesc?

Poţi să fii sculptor, sudor, doctor, e ca dracu
Că poţi să mori încercand să îl salvezi pe altu`!

Iată dar: faptul că salvezi oamenii nu este un criteriu de salvare.

Poţi să mori, încercand sa schimbi un bec
În timp ce-ti râde proasta…

– „proasta” reprezintă „femeia vieţii tale”

Poţi sa mori,incercand sa iti omori nevasta!

– evident, după ce râde de tine că nu eşti în stare să schimbi un bec , dacă mai rămâi în viaţă, îţi vei dori să o omori…

Poti să mori drogat, visând, sau beat visând
Poţi să mori plângând, mâncând sau chiar râzând.

Drogat sau beat e totuna: implică o evadare de tip oniric, deci nu te ajută cu nimic în viaţa reală. (Observaţi enumeraţia de gerunzii, marcând anostitatea şi dificultatea axiologică a situaţiilor)

În faţa unui cuţit strigând: „Bă, nu da!!”
Sau mai rău, înecat cu tort de ziua ta.

Poţi să mori în parc, în timp ce plimbi un caine,
El vine, te miroase şi se pişă pe tine.
Poţi să mori în accident când te-aleargă garda
Sau cand vrei să tai o gaina şi-ţi dai în coaie cu barda.

Toate situaţiile sunt absurde, macabre şi vulgare, amintind de Eugen Ionescu, Ion Creangă şi Bacovia deopotrivă.

Poţi sa mori in timp ce faci sex cu o vecina,ma`ntelegi?
Poti sa mori de frig în timp ce vrei sa te-nneci.

ce poate fi mai enervant decât să mori în timp ce încerci să te sinucizi?

Poţi să mori bă putză
Ascultandu-l pe Gutza, în dormitor…
Dar nu mori pur şi sïmplu… Eu te omor!!!

Aici autorul îşi exprimă ura faţă de cei care ascultă doiniţele pe care le-a persiflat la începutul melodiei, drept pentru care va relua motivul „la-la”-ului.

2 comentarii

Comentariile nu sunt permise.